Monday, August 15

No RoadBlock RAYA tahun nie hehe ^_^




KUALA LUMPUR - Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah memutuskan tidak untuk menubuhkan apa-apa sekatan jalan raya untuk memastikan aliran trafik yang lancar semasa Hari Raya balik kampung tergesa-gesa.
Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna pemilik kenderaan yang boleh melakukan kesalahan trafik dengan sewenang-wenangnya sebagai pegawai-pegawai dari jabatan itu akan di jalan raya dan menyamar snap bukti fotografi pelanggaran mana-mana.
Ketua Pengarah JPJ Datuk Solah Mat Hassan berkata orang-orang yang melanggar peraturan lalu lintas akan dipanggil untuk temuduga dan mengeluarkan saman kemudian.
Beliau berkata kaedah pertama kali mencuba tahun lalu secara percubaan dan ramai pemilik kenderaan terkejut dan malu apabila ditunjukkan gambar-gambar mereka melanggar undang-undang.
"Kerumitan perlu datang ke pejabat JPJ dan ditemu bual kesalahan mereka adalah penghalang yang cukup untuk ramai di antara mereka," katanya ketika melancarkan JPJ Hari Raya Aidilfitri Ops semalam.
Beliau berkata orang ramai juga akan diminta untuk memainkan peranan dengan menyentap gambar pemilik kenderaan yang melanggar peraturan lalu lintas dan menghantar mereka ke JPJ.
"Kami menjangkakan lebih ramai orang untuk mematuhi peraturan sekarang kerana anda tidak pernah tahu bila dan yang akan mengambil gambar anda melakukan kesalahan jalan raya," katanya.
Sekatan jalanraya telah dipersalahkan sebagai salah satu punca kesesakan lalu lintas terutamanya semasa tergesa-gesa cuti.
Solah berkata, pihaknya juga akan menjalankan lebih banyak pemeriksaan terhadap bas ekspres untuk menggalakkan lebih ramai orang mengambil pengangkutan awam untuk pulang ke kampung halaman masing-masing untuk perayaan.
Beliau berkata kajian oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia menunjukkan ia adalah 7-9 kali lebih selamat untuk perjalanan pengangkutan awam berbanding dengan kereta dan 48 kali lebih selamat berbanding dengan menunggang motosikal.
"Keyakinan awam mengenai keselamatan dan perkhidmatan yang disediakan oleh syarikat-syarikat pengangkutan awam perlu diperkukuhkan lagi dan JPJ, melalui aktiviti-aktiviti penguatkuasaan akan memastikan bas adalah selamat dan didorong oleh pemandu-pemandu yang kompeten dan bertanggungjawab," tambah beliau.
Solah berkata semasa tempoh bercuti Hari Raya, pegawai JPJ akan ditempatkan di terminal bas utama di seluruh negara untuk memeriksa tayar, brek, buku log dan latar belakang pemandu sebelum bas dibenarkan untuk meneruskan perjalanan mereka.
"Kami juga akan menjalankan ujian air kencing terhadap pemandu dengan bantuan polis dan kakitangan Agensi Kebangsaan Anti-Dadah," katanya.
Pegawai-pegawai JPJ juga akan menaiki bas ekspres sebagai penumpang untuk tidak menggalakkan pemandu daripada melanggar peraturan lalu lintas seperti menggunakan telefon bimbit semasa memandu, memandu laju dan memandu secara berbahaya.
Beliau juga mengingatkan pengguna lebuh raya tidak memotong atau berhenti di lorong kecemasan kerana ia boleh menyumbang kepada kemalangan dan kesesakan lalu lintas.
JPJ statistik menunjukkan bahawa bilangan kemalangan yang disebabkan oleh kenderaan yang berhenti di lorong kecemasan naik sebanyak 25% pada tahun lepas berbanding dengan 2009, dengan 198 kematian yang dicatatkan antara tahun 2005 dan Jun tahun ini.
Suruhanjaya Pengangkutan Awam Tanah dijangka mengeluarkan 1,500 permit sementara bagi bas kilang, sekolah dan bertauliah untuk beroperasi sebagai bas ekspres sepanjang tempoh Hari Raya untuk memenuhi permintaan penumpang.

SUMBER

_