Tuesday, April 17

12 Trend IT Terhangat 2012

Arus teknologi moden kini mengalir semakin deras.Ia telah banyak mengubah hidup kita ke arah kemajuan.Ia seolah2 telah menjadi trend dalam kehidupan di dunia ini.Sesiapa yang tidak mengikutinya akan dianggap ketinggalan zaman.

Ayuh kita lihat 12 trend IT yang terhangat pada tahun 2012 ini....



1. Smartphone / Telefon Pintar
Jualan smartphone dijangka mengatasi jualan PC dalam 2012. Ia diramalkan penganalisis Internet, Morgan Stanley yang menjelaskan, beliau menjangka jualan telefon pintar akan mengatasi jualan PC dan komputer riba pada tahun 2012 dengan lebih daripada 450 juta unit yang dijual.

Pada 2013, jualan telefon pintar pula akan mencecah sehingga angka 650 juta unit. Sebabnya? Semestinya akibat pautan ke laman-laman rangkaian sosial serta video on demand dan pengiklanan internet.

2. Masa depan Facebook

Facebook menetapkan sasaran untuk mencapai 1 bilion pengguna menjelang 2012. Hingga sekarang, hampir 700 juta orang menggunakan laman rangkaian sosial Facebook di seluruh dunia dan nombor itu mungkin mencapai satu bilion menjelang akhir 2012.

Menurut statistik laman penyelidik laman sosial Sosial Bakers, pertumbuhan terpantas datang dari Brazil, dengan Facebook meningkat hingga 1.9 juta pengguna lagi pada bulan Mei. Menarik bukan? Amerika Latin bakal menyaksikan kebangkitan laman sosial.

3. iPad

Penganalisis menganggarkan 16,500,000 iPad akan terjual pada tahun 2012. Jualan iPad sebenarnya meningkat dari tahun ke tahun bermula 2010 dan 2011. Terdapat anggaran Apple telah berjaya menjual 6.2 juta iPad pada 2010 dan 8.2 juta pada tahun 2011 dan tambahan angka lain untuk melengkapkan jumlah 16.5 juta tahun ini.

4. Tiada lagi internet?


Adakah internet kehabisan alamat IP pada tahun 2012? Bapa internet, Vinton Cerf pernah memberi amaran kita akan kehabisan alamat IP menjelang tahun 2010 tetapi ia tidak berlaku. Kini, beberapa penganalisis meramalkan 2012 sebagai tarikh baru.

Tiada siapa yang tahu pasti bila alamat IP akan berkurangan, tetapi penggunaan internet makin bertambah terutama dengan peningkatan penggunaan komunikasi mesin-ke-mesin membuatkan kemungkinannya akan lebih tinggi.

5. iPhone kalahkan Nokia?

iPhone akan mengatasi Nokia di 2012. Firma penyelidik yang kurang popular, Generator Research memberi tumpuan kepada penggunaan media digital dan internet, telah mengeluarkan satu laporan baru meramalkan bahawa trajektori pertumbuhan semasa di bawah Apple yang akan membolehkan mereka menangkap dan mengatasi Nokia untuk tempat teratas dalam pasaran telefon pintar global dalam tempoh tiga tahun.
Laporan itu melihat pertumbuhan disebabkan oleh peningkatan jumlah penggunaan aplikasi yang pesat dan kejatuhan harga serendah $99 untuk iPhone.

6. Letupan data

Maklumat digital dijangka berkembang 5 kali pada tahun 2012. Alam semesta digital akan dua kali ganda dalam bentuk saiz kapasitinya setiap 18 bulan.

Pada tahun 2012, lima kali lebih banyak maklumat digital dijangka diwujudkan berbanding pada tahun 2008. Dalam tempoh empat tahun akan datang, bilangan generasi teknologi maklumat dan interaksi dijangka meningkat secara mendadak.

7. Laptop & ultrabook


Kurang komputer riba dan sumber terbuka teknologi — Ia sudah diramalkan beberapa tahun lalu dan ia dijangka berlaku lagi apabila pengguna laptop mungkin akan meninggalkan peranti tersebut di rumah tetapi yang menyelamatkannya ialah ultrabook.

Ultrabook bakal menjadi pemangkin penggunaan laptop tapi adakah Apple akan berdiam diri? Kemungkinan besar model baru Macbook Air akan diperkenalkan.

8. Satu pengecas untuk semua

Beberapa syarikat telefon dijangka mengeluarkan pengecas telefon yang sama yang boleh diakses bagi semua telefon. Jadi samada anda pengguna Nokia, Android, Blackberry dan sebagainya, semuanya boleh dicas pada satu 'charger' saja.

GSM Association berkata tarikh sasaran untuk melepaskannya ialah pada suku pertama tahun ini. Persatuan yang berpangkalan di London hari ini berkata dalam satu kenyataan. pengguna tidak lagi memerlukan pengecas yang berasingan bagi setiap jenama telefon.

9. SSD(Solid State Drive)

Pemacu flash bakal berubah kepada jenis SSD untuk kegunaan PC anda menjadikannya 'form factor' lebih nipis.

Anda boleh membeli pemacu Flash untuk komputer riba anda sekarang tetapi ia masih lebih mahal dan akhirnya menjelang 2012, harga bagi pemacu sepatutnya turun kepada $1 bagi setiap gigabait.

10. Windows 8

Persaingan dijangka bertambah-tambah sengit apabila Microsoft yang menjadi pengeluar lesen popular perisian OS bakal mengeluarkan sistem operasi Windows 8 yang bukan saja untuk desktop dan laptop tetapi juga tablet.

Serentak dengan itu, kemungkinan besar Acer dan ASUS bakal mencipta tablet pertama mereka menggunakan Windows 8 yang dikatakan lebih mesra pengguna dan cepat selain mudah digunakan.

11. Telefon skrin sentuh(touchscreen)


Telefon skrin sentuh pula akan mencecah sampai 40% daripada keseluruhan pengguaan telefon bimbit pada tahun 2012.

Antaramuka skrin sentuh pengguna dalam telefon bimbit mula melihat pertumbuhan ketara pada akhir tahun 2007, walaupun pada suatu ketika dulu ia dianggap mustahil.

12. PS3 kalahkan XBox?

Suatu ramalan menarik ialah jualan PS3 akan melebihi XBox 360 kepada nisbah 02:01 menjelang tahun 2012.

Persoalannya, adakah ia akan menjadi kenyataan? Adakah ia betul-betul akan terjadi?

Sumber : RotiButter

_