Thursday, February 20

Facebook membeli Whatsapp dengan harga 16 billion USD.

Facebook membeli Whatsapp dengan harga 

16 billion USD?


Facebook telah membuat suatu perjanjian untuk memperoleh WhatsApp , aplikasi mesej popular, $ 16 bilion tunai dan saham, mengikut pemfailan Rabu.

Perjanjian itu adalah setakat pengambilalihan terbesar Facebook setakat ini dan datang selepas khabar angin pada akhir 2012 dan awal 2013 bahawa Facebook dan Google telah berlumba-lumba untuk membeli perkhidmatan mesej .

Menurut pemfailan , Facebook telah bersetuju untuk membayar $ 12 bilion pada saham dan $ 4 bilion tunai bagi syarikat. Facebook juga telah bersetuju untuk membayar tambahan $ 3 bilion unit saham terhad kepada pengasas dan pekerja WhatsApp sebagai sebahagian daripada perjanjian itu , yang akan membawa jumlah harga perjanjian itu kepada kira-kira $ 19 bilion.

WhatsApp , yang diasaskan pada tahun 2009 oleh bekas jurutera Yahoo Jan Koum dan Brian Acton , adalah yang paling popular daripada satu set aplikasi pemesejan mudah alih yang sesetengah pihak berpendapat merupakan satu ancaman kepada perniagaan Facebook. Aplikasi ini berkhidmat sebagai alternatif kepada SMS dengan membiarkan pengguna menghantar mesej secara percuma di seluruh platform telefon pintar. Ia kini mempunyai lebih daripada 450 juta orang yang menggunakan aplikasi setiap hari.



" WhatsApp di atas jalan untuk menyambung 1 bilion orang . Perkhidmatan-perkhidmatan yang mencapai kejayaan yang semua amat berharga, " Mark Zuckerberg , pengasas bersama Facebook dan Ketua Pegawai Eksekutif , berkata dalam satu kenyataan. " Saya mengetahui Jan untuk masa yang lama dan saya teruja untuk bekerjasama dengan beliau dan pasukannya untuk menjadikan dunia ini lebih terbuka dan disambungkan. "

Pada panggilan pelabur yang diikuti pengumuman itu, Zuckerberg menambah: " Kadar pertumbuhan mereka ada hari ini dan pengewangan itulah awal tetapi menjanjikan dan di tempat, kita lihat trajektori yang jelas di hadapan dan teruja untuk bekerja bersama-sama pada ini."

Tidak seperti Facebook, WhatsApp tidak membuat wang melalui iklan . Sebaliknya, WhatsApp boleh digunakan secara percuma untuk tahun pertama dan kemudian mengecas $ 0,99 setahun untuk langganan selepas itu. Pengasas telah tegas mengenai tidak mahu memperkenalkan pengiklanan, yang ketika itu telah terlelar semula oleh Zuckerberg dan Koum pada panggilan .

"Kami berfikir bahawa untuk produk kami, pengiklanan tidak semestinya dengan cara yang betul untuk pergi, " kata Koum . "Kami rasa kami mempunyai sistem pengewangan sangat kukuh di tempat."

Jika perjanjian itu tidak melalui, Facebook akan membayar yuran perpecahan sebanyak $ 1 bilion kepada WhatsApp , yang masih lebih daripada jumlah Facebook terpaksa membayar untuk memperoleh Instagram .

Saham Facebook menurun sebanyak lebih daripada 4.5% pada selepas perdagangan jam selepas pengumuman itu.


Sumber/Source : mashable.com

_