Sunday, March 27

Sakit Kepala

Sejak kebelakangan ni awek aq selalu jek sakit kepala..nak kata demam tak pulak sebab dy jarang nak demam..nak kata migrain ntahh..nak kata dy tension tu xtau la coz dy xgtau plak....

haishh..risau punye pasal aq mula bertanya kat Dr Google apsal dy pening kepala jek..                                                                                        


setelah cari punya cari Dr google bagi konklusi cam kat bawah ni : 

1. Terlalu banyak berfikir menyebabkan otak bercerau dan tak menentu..ini akan menyebabkan otak terlalu banyak bekerja.

2. Terlalu lama berdepan dengan cahaya..sebagai contoh cahaya laptop laa..mungkin tu penyumbang utama pening lalat.

3. Memakai cermin mata yang tak sesuai dari segi "power" sama ada di sebelah mata kanan atau kiri atau kedua-dua belah.

4. Merenung atau melihat sesuatu benda dengan keadaan mata yang kabur atau kelabu.

5. Memakai pakaian yang kurang sesuai. Terutamanya yang agak ketat pada bahagian pinggang.(??????)

6. Memakai pewangi atau bau-bauan yang berlebihan.

Ya Allah ya tuhanku.. jauhkn lah org yg aq syg nie dri penyakit.. mntk2 la dy xpe pape.. aq syg sgt kt dy nie..

korang sume tlg la doakn skali tau.. AMIN...


PANDUAN UNTUK MEREDAKAN SERANGAN SAKIT KEPALA

1.Berehat seketika dengan berbaring.

2.Baring di atas katil dan pejamkan mata untuk tempoh kira-kira setengah jam.

3.Elakkan terkena cahaya terang atau pancaran matahari.

4.Berehat dalam sebuah bilik yang gelap atau samar-samar kerana keadaan yang terang benderang boleh menambahkan ksakitan pada kepala.

5.Ketulan ais atau air sejuk boleh meredakan sakit kepala. Ambil sehelai tuala dan masukkan ketulan ais di dalam tuala kemudian lekapkan tuala pada mata untuk beberapa ketika.

6.Jika keadaan sejuk tidak mredakan, cuba gunakan air suam. Ambil sehelai tuala bersih dan basahkan dengan air suam kemudian lekapkan tuala pada mata selama kira-kira setengah jam.

7.Fikirkan perkara positif kerana sebahagian besar sakit kepala berpunca daripada tekanan perasaan dan gangguan.


Skali lg aq hrap korang sume sme2 la mendoakn kesejahteraan awek aq mahu pn sesiapa shj yg x sht skunk nie.. smoge mereka mhupn kte sndri cpt2 smbuh dn jauh dri penyakit.. AMIN

3 comments

kaizen March 27, 2011 at 7:52 PM

template ko best rr...simple+x semak..nuff ko pon x kaco....aku pon nk style cmni...kire ade ruang tok nuff tu sendiri...yg skang aku pkai nuff tu kaco side seblah kiri aku...pas2 yg exchange nuff kaco site belah kanan aku lak...

Manusia Biasa March 27, 2011 at 7:57 PM

Kaizen>>haish ko nie.. slh komen lak.. xpe2 aq bls.. thx bro.. konsep aq simple but prety.. btw txt la aq.. 6ti aq akn cube tlg2 ko lau ade kesmpatan.. sbb aq bz jgk la skunk nie.. huhu

i am S!L4H.. March 27, 2011 at 11:52 PM

aik. knape ngn cite sakit kepale tu?
err salah komen ke ni? asal cite psl template plak?

_